Vārda dienu svin: Gunta, Ginta, Gunda

Pirksi mani?

Pinterest LinkedIn Tumblr +


Edīte Irbe,
TEIBU lektore
pārdošanas speciāliste,
pasākumu vadītāja

ākam jaunu rakstu sēriju, kurā pārdošanas speciāliste un pasākumu vadītāja Edīte Irbe aprakstīs, iespējams, Tev nestandarta, bet
ekonomiski pamatotu skatījumu uz patērētāju sabiedrību, vai vienkārši mums pašiem (pašām). Edīte stāstīs par to, kā uzlabot savas prezentācijas prasmes, ikdienā novērst nepatīkamas sarunas, panākt to,ko vēlies un vēl daudz ko citu. Kas jādara? Jāsāk domāt kā pārdevējai!

Nav noslēpums, ka savu izvēli, īpaši iepērkoties, mēs jau sen nekontrolējam. Mūsu vietā ir padomājuši sabiedrisko attiecību, mārketinga, pārdošanas u.c. speciālisti, kuru galvenais uzdevums ir likt mums nopirkt vairāk. Ko mēs arī paļāvīgi darām, jo tās kurpes, taču, tik labi izskatījās un bija ar atlaidi! Un šeit mēs nonākam pie vārda – pārdošana. Taču šoreiz nerunāšu par speciālistiem un viņu slepenajiem ieročiem, bet mums pašām – sievietēm un to, kā, iespējams, nekad neesi paskatījusies uz lietu kārtību.

Pirmais iespaids rodas 3-7 sekundēs.
Un tieši tik ilgs ir tavas kā pārdevējas
laiks, lai
kādam iepatiktos un
kāds tevi nopirktu.

Pārdošana pēc tās definīcijas ir preču vai pakalpojumu apmaiņa pret naudu. Un tomēr, ja mēs uz naudu raugāmies kā uz ko tādu, kam abu darījumā iesaistīto pušu acīs ir vienāda vērtība, tad, pieslēdzot sievišķīgo filozofiju, varētu teikt, ka pārdošana ir preču vai pakalpojumu apmaiņa pret kaut ko, ko mēs uzskatām par labu esam. Un nu ir maisam gals vaļā. Kad, stāstot par saviem pārliecinošas uzstāšanās kursiem, norādīju, ka tie domāti dažāda vecuma un profesiju dāmām, turklāt tajos runājam arī par pārdošanu, saņēmu kādu atbildi, kas apstiprināja manas aizdomas par zināmu aizspriedumainību sabiedrībā. Kāda sieviete, ap trīsdesmit gadiem, jaunā māmiņa, man atbildēja, ka viņai ir pārāk laba izglītība, lai būtu pārdevēja. Tad nu, mīļās un kārtīgās, teikšu īpaši jums – ar izglītību pārdošanai nav nekāda sakara, un, ja tev šķiet, ka par pārdevēju saucama tikai Vaļas tante desu bodē, tad, piedod, bet tu stipri maldies. Kā tu tiki pie sava burvīgā vīra, ja ne ar pārdošanas palīdzību? Jā, jā, nemaz nav ko raukt savu skaisti pūderēto degunu, apgalvojot, es jau neesmu tāda. Esi, esi, arī tu! Un tūliņ paskaidrošu, kāpēc!

Tiek apgalvots, ka pirmais iespaids rodas 3-7 sekundēs. Un tieši tik ilgs ir tavas kā pārdevējas laiks, lai kādam iepatiktos un kāds tevi nopirktu (lasi – iemīlētu, vēlētos turpināt sarunu, uzaicinātu pusdienās, uzskatītu par izglītotu utml.)! Ja mēs paskatāmies uz šo iepazīšanās procesu, kas tik pat labi var nebūt romantisks, bet lietišķs, tad, atgriežoties pie definīcijas, – sevi pārdodam. Pārdodam laiku, ko veltām šai personai apmaiņā pret rezultātu, kādu vēlamies. Piemēram, ejot uz banku pēc kredīta mājai, kārtojot eksāmenu skolā, aizstāvot zinātnisko darbu, mēs sevi prezentējam tā, lai gūtu labāku rezultātu, pēc būtības, pārdodot sevi. Vai tu atceries savu pirmo skūpstu? Uztraukumu, vai būs labi, vai pratīsi, vai neizgāzīsies? Ja neizdotos, varētu būt tā, ka puisis nevēlēsies vairs tikties. Jā, tu pareizi nojaut, tā arī bija sevis pārdošana par vienotu vērtību – patīkamas sajūtas.

Izprotot pārdošanas būtību,
tu daudz biežāk ikdienas sarunās, darba pārrunās, diskusijās ar mājiniekiem un citās situācijās, varēsi gūt panākumus un nezaudēt pašpārliecību.

Bet nu beigšu biedēt ar domām par vieglu uzvedību. Ar šo vēlējos parādīt, ka apzināti, vai neapzināt mēs sevi, savas idejas un domas pārdodam ik brīdi. Un ikreiz, kad kāds man saka: “Man Jūs ieteica…”, es pārliecinos par sava apgalvojuma patiesumu. Nereti šos cilvēkus, kas mani ieteikuši, pat nepazīstu, jo viņi nav bijuši tie, kam apzināti stāstu par saviem kursiem. Viņi par tiem kaut kur dzirdējuši, redzējuši mani vadot pasākumus, vai citādi uzzinājuši par notiekošo. Un te nu der likt aiz auss, ka mēs nekad nevaram zināt kurš un kad atcerēsies mūsu darbības! Bet tas, savukārt, nozīmē tikai to, ka pārdodam mēs sevi nepārtraukti, arī neapzināti.

Nākamais solis pēc šī fakta konstatācijas ir apziņa, ka, izprotot pārdošanas būtību, tu daudz biežāk ikdienas sarunās, darba pārrunās, diskusijās ar mājiniekiem un citās situācijās, varēsi gūt panākumus un nezaudēt pašpārliecību. Te, visticamāk, seko tavs jautājums – kā? Domājot kā pārdevējai! Tāpat kā Vaļas tante desu bodē, kas apvaicājas kā klājas mazajiem un, vai omītei spiediens nokritis, allaž novēl tev labu dienu, liekot pasveicināt mājiniekus. Viņa zin, ka tu nāc pie viņas tādēļ, ka tev patīk aprunāties, patīk, ka novēl labu dienu, jo desas viņas abas ar Inārīti blakus bodē iepērk vienā vairumtirdzniecības bāzē. Bet Ināra nevienu vaigā nepazīst un reti tev uzsmaida. Katram savs, tu teiksi! Tieši tā! Tieši tādēļ prasmīgam pārdevējam nepieciešamas laba vērotāja iemaņas. Vai tu vīram vaicāsi par iespēju piektdienas vakarā doties uz ballīti ar draudzenēm tad, kad viņš noskaities par sava šefa izdarībām pārnācis mājās? Pieļauju, ka nogaidīsi, līdz vīrs būs vismaz paēdis. Tieši šīs pašas iemaņas liec lietā ikdienā biežāk un tu būsi pārsteigta par rezultātu!

Tāds ir mans, nedaudz merkantilais skatījums uz cilvēku uzvedību un lietu kārtību sabiedrībā, kurā valda ekonomika un pircēja/pārdevēja attiecības. Ne mirkli nenoniecinot romantiku un savstarpējās attiecības, vēlos akcentēt mūsu spējas ietekmēt lietu kārtību, apzinoties savu vērtību, iedziļinoties pircēju (mums labvēlīgā lēmuma pieņēmēju) vārdos un rīcībā, uzzinot viņu vēlmes un vajadzības. Esi gudra, zini vairāk un izmanto savu sieviškību šajā vīrišķīgajā pasaulē, pārdodot sevi pārliecinoši. Ieklausies, analizē situāciju un pielieto savus trumpjus pareizajā brīdī.

Nākamajās reizēs sīkāk par to, kā pārdevēja prasmes savienot ar ikdienu, kā veiksmīgāk sevi prezentēt, kā novērst destruktīvas diskusijas utml. tēmas. Lai tev izdodas paskatīties uz dzīvi no cita skatu punkta!

P.S. Vai aizdomājies, ka arī šis mans raksts ir pārdošana? Mana vēlme, lai tu vēlētos izlasīt arī nākamo! Kā ir? Pirksi mani?

Dalīties.

6 komentāru

  1. Man gan gribētos cerēt, ka viss nav tikai par "pirkt un pārdot", bet savstarpējā komunikācijā ir vieta arī "magic"!

  2. Tīna Puķīte on

    sākums iedvesmojošs un aizraujošs, tad jau redzēs vai turpmāk ar' gribēsies Tevi "pirkt". Jo tādi blā, blā, blā raksti ne par ko pilns internets!

Atstāt Ziņu