Vārda dienu svin: Aldonis, Agija

Ietekmīgākā sieviete tīmeklī – YouTube zvaigzne Mišele Fāna

Pinterest LinkedIn Tumblr +

nterneta video vietnē YouTube ievietotais saturs arvien biežāk nokļūst arī Latvijas ziņu portālu uzmanības lokā, vēstot saviem lasītājiem par tādiem video fenomeniem kā Gangnam Style vai Harlem Shake, vai rādot izklaidējošus klipus, kas īsā laika periodā ieguvuši lielu skatītāju uzmanību. Tomēr YouTube nav vien smieklīgu un izklaidējošu video rullīšu kopums.

Kopš 2005.gada, kad tika izveidots YouTube – vietne, kurā ikviens bez maksas var augšupielādēt video – tas no platformas, kurā savu saturu izvieto gan interneta lietotāji – privātpersonas, gan uzņēmumi, tai skaitā, mediji, līdzās citiem sociālajiem tīkliem kļuvis par vienu no ietekmīgākajiem spēkiem jaunajā digitālajā laikmetā. Šobrīd YouTube katru mēnesi apmeklē vidēji viens miljards unikālo lietotāju, un šim ciparam joprojām ir tendence pieaugt.

Man, tāpat kā miljoniem citu sieviešu visā pasaulē, netieši sanācis kļūt par liecinieci stāstam, kas pierāda un atspoguļo neierobežoto YouTube ietekmi. Starp tūkstošiem dažādu tēmu kanālu, vieni no populārākajiem YouTube ir tie, kas piedāvā video pamācības (how-to). Tieši tā arī iepazinu Mišeli Fānu (Michelle Phan) – YouTube blogeri, kura veido video pamācības par skaistumkopšanu. Vērojot video, kā pareizi lietot tonālo krēmu, knifus acu ēnu uzklāšanai, uzklausot sejas ādas kopšanas padomus u.c., es vienlaikus vēroju arī, kā Mišele no meitenes, kas filmē video padomus savā guļamistabā, kļuva par pasaulē atpazīstamāko make-up mākslinieci un vienu no ietekmīgākajām sievietēm visā tīmeklī.

Modes žurnāls Vogue ir nodēvējis Mišeles Fānas video pamācības par vienu no šobrīd populārākajiem skaistumkopšanas resursiem internetā un kustību, ko viņa radījusi, par „Mišeles Fānas kultu”.

Tik milzīgu un lojālu auditoriju, kādu ap saviem video sapulcējusi Mišele, varētu vēlēties ikviens tradicionālais medijs vai tā versija internetā.Viņas YouTube kanālu ir abonējuši vairāk kā 4,6 miljoni lietotāju. Vidēji katru video pamācību noskatās ap 2-3 miljoniem lietotāju, savukārt viņas populārākajam video reģistrēti teju 47 miljoni skatījumu.

 Populārākais (visvairāk reižu skatītais Mišeles Fānas video YouTube)

Digitālās vides Pelnrušķīte- Mišele Fāna
Mišeles stāsts amerikāņu medijos tiek pasniegts gluži kā pasaka par mūsdienu Pelnrušķīti.Vienkārša mākslas studente veidojusi personīgo blogu, kurā rakstījusi par dažādām sev tuvām tēmām, tai skaitā skaistumkopšanu. Saņemot jautājumus no lasītājām par dekoratīvās kosmētikas uzklāšanu, viņa nolēmusi parādīt to nevis bildēs, kā ierasts, bet izveidot video pamācību. Savu pirmo video Mišele YouTube augšupielādēja 2007.gadā, Mišeles auditorijai tas patika un pienāca lūgumi pēc citiem, katram nākamajam video gūstot arvien lielāku skatījumu skaitu.

 Pati pirmā video pamācība, ko Mišele 2007.gadā ielādēja vietnē YouTube

Mišele uzsver, ka viņa ne vien māca, kā ikviena sieviete var izskatīties skaisti, lietojot dekoratīvo kosmētiku, bet viņas mērķis ir iedrošināt jaunas sievietes kļūt pašpārliecinātākām, tādēļ viņa savus video apzināti veido iedvesmojošus, izmantojot mūziku fonā un balss ierakstu. Video pamācības Mišele filmēja savā guļamistabā, pati rediģēja, ierunāja tekstu, montēja un darīja visus citus ar video veidošanu saistītos darbus, kas medija kompānijā būtu vairāku cilvēku darba pienākumu sarakstā. Pati Mišele teikusi,ka apvienojot „veselu studiju vienā sievietē”. Protams, šobrīd zem Mišeles Fānas vārda strādā jau vesela komanda, tai skaitā, menedžere un arī video operators, taču, kā viņa pati apgalvo, video priekš YouTube viņa joprojām montējot pati.

Intervijā izdevumam „Forbes” Mišele atklājusi savu video veidošanas „veiksmes formulu”: „Kad biju maza meitene, man patika klausīties stāstus. Stāstījumā ir kaut kas maģisks, tāpat arī stāstījuma ierunāšana virs video ir vesela māksla.Mana video veidošanas stila pamatā ir iztēle. Es vēlos, lai mana auditorija liek lietā iztēli, kad skatās manus video. Mans mērķis ir panākt, ka mana balss, kas skan virs video, kļūst par mazo cerības un iedrošinājuma avotu sievietēm, kad viņas iziet ārā no mājas.”

2009.gadā, pateicoties YouTube partnerības programmai, kas paredz reklāmas ieņēmumu sadali starp kompāniju un video veidotāju, viņa varēja atļauties pamest savu līdzšinējo viesmīles darbu un nodoties tikai video filmēšanai. Lai gan YouTube neatklāj summas, cik nopelna video autori, kas noslēguši ar to līgumu par partnerību, taču kompānija apstiprinājusi, ka simtiem video veidotāju ik gadu saņem sešciparu skaitli. Arī Mišele intervijās vienmēr izvairās atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar viņas ienākumiem, neatklājot, cik lielu peļņu sagādā viņas veidotie video, tomēr Amerikas medijos tiek lēsts, ka darbošanās YouTube nodrošinājusi viņai miljonāres statusu.

Turklāt milzīgā atpazīstamība internetā sagādāja Mišelei arī citas karjeras iespējas. 2010.gadā viņa tika uzaicināta par Lancome interneta video producenti un reklāmas seju. Savukārt 2012.gadā Mišele kļuva par līdzdibinātāju skaistumkopšanas sociālajam tīklam ipsy.com, kas piedāvā par 10 dolāriem abonēt ikmēneša skaistuma produktu somu. Ipsy.com reģistrēti jau vairāk kā miljons lietotāju un 150 tūkstoši „skaistuma somas” abonentu.

Žurnāls „Advertising Age”secinājis, ka, līdzdarbojoties dažādu uzņēmumu veidošanā, blogeri izmanto savu atpazīstamību un ietekmi uz auditoriju, lai piesaistītu investoru finansējumu uzņēmumam un gūtu peļņu. Rakstā viņi kā vienu no veiksmīgiem piemēriem min arī Mišeli un ipsy.com.„Strādāt ar Mišeli- tas arī ir mūsu mārketinga plāns,” atzinis Ipsy.com līdzdibinātājs Marčelo Kambeross (Marcelo Camberos).

L’Oreal rada Mišeles kosmētikas līniju
Mišele ir zināmākā, bet ne vienīgā YouTube skaistumkopšanas eksperte („YouTube beauty guru”). Ir simtiem jaunu sieviešu, arī vīriešu, kas regulāri veido video pamācības un ieņēmumus gūst vai no YouTube partnerības programmas, vai no kompānijām, reklamējot savos video konkrētus kosmētikas produktus. Varbūt tā ir jauna profesija – interneta skaistumkopšanas eksperts? Tomēr cik ilgi tā pastāvēs? Kamēr video veidotājs spēs piesaistīt auditorijas uzmanību? Līdz uzņēmumi atradīs „veiksmes kodu” un izveidos paši savus veiksmīgos video kanālus? Un vai video saturs nekļūs pārāk komerciāls, atgrūžot to auditorijas daļu, kuru piesaistīja „vienkāršā saruna pie spoguļa kā draudzenei ar draudzeni”?

Vērojot, kā attīstās YouTube vietne un tajā izveidotie video satura kanāli, rodas vairāk jautājumu nekā atbilžu. Tā ir dinamiska, strauji mainīga interneta vide, kurā robežas starp mediju saturu, lietotāju radīto saturu, biznesa un reklāmas industriju šobrīd saplūst.

Grūti arī nodefinēt, kas šobrīd ir YouTube megazvaigzne Mišele Fāna. Ja sākotnēji viņu varēja dēvēt par blogeri un viņas veidotos video ievietot kategorijā „lietotāju radītais saturs”, šobrīd, saplūstot viņas radītajam saturam ar reklāmas un biznesa interesēm, to vairs nevar saukt par „tikai blogošana”.Pāris gadu laikā no populāras blogeres Mišele kļuvusi par ietekmīgu „zīmolu”. To, šķiet, labi zina gan viņa pati, gan kosmētikas gigants L’Oreal, izveidojot veselu dekoratīvās kosmētikas līniju ar Mišeles Fānas vārdu – „em. Michelle Phan”, kuru palaida Amerikas tirgū šī gada augustā.

 Mišele augusta vidū paziņo par savu kosmētikas līniju, ko radījusi sadarbojoties ar L’Oreal. Jaunajam kosmētikas zīmolam dots vārds- „em. Michelle Phan”


Raksts publicēts, sadarbībā ar European Journalism Observatory portālu latviešu valodā parzurnalistiku.lv

Dalīties.

Atstāt Ziņu